Maries Movie Zone

Jag är en glad och lite galen tjej som älskar film. På denna blogg kommer Ni att få hänga med på lite skvaller om skådisar och det kommer att bli mycket film! Kommentera gärna!

Breaking Dawn - part 1

Publicerad 2011-11-18 14:57:00 i Film och skådisar,

Japp, då var jag iväg och såg den första delen av den sista filmen igårkväll.
Jag vill på förhand varna för spoilers, så vill ni inte veta något, läs inte här ;)


För er som vet vad filmen handlar om, så är det ju äntligen dags för bröllop eller som jag sa till mina kära bio-vänner, the love making scenen. Efter bröllopet beger Bella och Edward sig iväg på sin smekmånad där det händer lite snusk och Bella blir gravid med ett monster enligt alla förutom Bella och Rosalie. Bella vägrar abort och blir alltmer sjukare, vad ska hända???
Jacob är arg över det hela, men här ser man sakta en knapp knapp vänskap med vampyrerna. Men nästan resten av "the wolf-pack" menar att Bella och graviditeten måste stoppas.

Ja, vad tycker jag då?? Måste säga att filmen börjar väldigt lovande. Bröllopet är fint och det finns en del komik, t ex när det ska hållas tal. Smekmånaden är fin den med, men hanky panky't var en besvikelse. Men det är ju 11-års gräns på den så mer kan man inte begära. Detta med att Bella blir gravid var något jag inte gillade i boken, inte för att det är fel på något sätt, graviditet är vackert och glädjande, men här blir det knasigt och för amerikanskt eller mormonskt rättare sagt. Scenen där Jacob står emot sin ledare Sam, som varg, var löjeväckande. Jag skrattade, vilket var vid helt fel ställe. Eller när Bella berättar om bebisnamn, så blir det tyvärr ännu mer löjligt på det löjliga. Hmm, låter som jag är anti barn, men menar absolut inte så.
Filmen är stundtals bra och spännande och romantisk, men det finns några scener som blir pinsamma att se tyvärr.
Skådespelarinsatserna då?? Tjaa, måste säga att detta är den första Twilight-film jag inte stör mig så mycket på Kristens stelhet. Robert är bra, han får äntligen visa mer emotion och ilska mot Bella än den annars lugne vampyren. Taylor är också helt ok.
Det är en väldig skillnad på filmen i sig. Det märks väldigt tydligt denna gång att en annan regissör har gjort filmen. Denne regissör är en man som älskar att visa det visuella. Och mycket visuellt blir det, när tex Jacob springer som varg genom skogen. Och mer därtill, men det får ni se själva.

Betyg: 3 M av 5 möjliga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Marie

Älskar film och teater, och jag har även arbetat inom det. Har lagt det på hyllan för tillfället pga plugg, men hoppas på att i framtiden få hålla på igen. Älskar också att resa! Favoritstaden är Sydney. Mitt andra hem förutom Sverige är London, då jag har bott där.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela